Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2013

ΝΑ ΓΙΝΕΙ Η ΕΛΕΥΣΙΝΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΠΑΡΑΛΙΑΚΗ ΠΟΛΗ - ΝΑ ΕΛΕΥΘΕΡΩΘΟΥΝ ΟΙ ΑΚΤΕΣ ΜΑΣ



Λίγους μήνες πριν τις Δημοτικές εκλογές και δεν μιλά κανείς για την παραλία μας και τις ακτές μας. Η νέα Δημοτική Κίνηση Ελευσίνας - Μαγούλας ΕΝΕΡΓΗ ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΙΑ οφείλει όχι μόνο να ανοίξει τη συζήτηση για το θέμα, αλλά να καλέσει και τους κατοίκους του Δήμου μας σε κινητοποιήσεις, απέναντι σε μία Δημοτική Αρχή που φαίνεται να έχει συμβιβαστεί πλήρως με τους βιαστές της θάλασσας, των ακτών, της παραλίας.

Αυτό το κείμενο κατατίθεται για να ξεκινήσει η συζήτηση και βέβαια να αποτελέσει μέρος του Προγράμματος της Κίνησης ΕΝΕΡΓΗ ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΙΑ.

 

Μετά από δεκαετίες συσσώρευσης δραστηριοτήτων στις ακτές και στον κόλπο της Ελευσίνας, η κατάσταση σήμερα είναι απογοητευτική αν την κρίνουμε με βάση τα συμφέροντα των κατοίκων.

Το συντριπτικά μεγαλύτερο κομμάτι των ακτών μας είναι κατειλημμένο από δραστηριότητες βιομηχανικές (παραγωγικές ή αποθηκευτικές ή φορτοεκφόρτωσης) και βεβαίως και λιμενικές.

 

Η ΘΑΛΑΣΣΑ

Ο κόλπος της Ελευσίνας γεμίζει με αρκετά πλοία που είτε περιμένουν φόρτωση ή εκφόρτωση είτε έχουν παροπλιστεί και οι εφοπλιστές τα αποθέτουν ως άχρηστα εδώ σε έναν κόλπο που έχει χαρακτηριστικά φυσικού λιμανιού, για να μην πληρώσουν το κόστος είτε ελλιμενισμού τους είτε να τα πάνε για διάλυση.

Εκατομμύρια τόνοι πετρελαιοειδών διακινούνται στον κόλπο της Ελευσίνας και ένα πιθανό ατύχημα θα τον νεκρώσει ανεπανόρθωτα.

Άγνωστη η σύνθεση των αποβλήτων στη θάλασσα από τις μεγάλες βιομηχανίες και κυρίως τα 2 Διυλιστήρια.

 

Τι πρέπει να απαιτήσουμε για τη θάλασσα;

 

·         Πλήρη προστασία του κόλπου της Ελευσίνας με:

o   απομάκρυνση των παροπλισμένων πλοίων και να μην έρθει ποτέ κανένα πια για να παροπλιστεί εδώ.

o   σύνταξη μελέτης επικινδυνότητας και περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τη διακίνηση των πετρελαιοειδών στον κόλπο και δημόσια συζήτηση γι αυτήν.

o    καθημερινός έλεγχος όλων των αποβλήτων στον κόλπο της Ελευσίνας και πέρα από τα διοικητική όρια του Δήμου μας, με ευθύνη του ΥΠΕΚΑ και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

 

ΟΙ ΑΚΤΕΣ

Από τον 19ο αιώνα οι ακτές μας καταλαμβάνονται από Βιομηχανίες, αφού ο πιο φθηνός τρόπος να εκφορτώσει ή να φορτώσει κανείς ήταν να φτιάξει μία «σκάλα» στην ακτή. Η «ευκολία» αυτή συνεχίζεται και στον 21ο αιώνα, με συστηματική βέβαια οικοπεδοποίηση της θάλασσας (βλέπε Χαλυβουργική ή Βλύχα) ώστε να μεγαλώσουν οι χώροι προς φορτοεκφόρτωση ή αποθήκευση ή δωρεάν απόρριψη μπάζων.

Οι ακτές που ανήκουν στον Δήμο μας δεν είναι καθόλου μεγάλου μήκους. Αλλά είναι προφανώς μεγάλου ενδιαφέροντος.

Από Ανατολικά ξεκινάμε :

Χαλυβουργική, εκβολές Σαρανταπόταμου, Αλιευτική, Μπακόπουλος, διάφορα σκουπίδια, επισκευαστική βάση Λιμενικού Σώματος, λιμάνι σκαφών αναψυχής, λιμάνι για απροσδιόριστες δραστηριότητες (από εκεί διακινήθηκαν τα σκουπίδια της Μυκόνου πχ),  ένα μικρό κομμάτι  ελεύθερης ακτής μπροστά στον «Κρόνο», δεύτερο λιμάνι σκαφών αναψυχής, παλιές «σκάλες» εργοστασίων, λιμανάκι ψαράδων, εμπορικό λιμάνι, παλιό εμπορικό λιμάνι, ένα μικρό κομμάτι  ελεύθερης ακτής μπροστά στου «Φονιά» και την παλιά Αμερικάνικη βάση, προβλήτα για φορτοεκφορτώσεις καυσίμων, λιμενικές εγκαταστάσεις ΤΙΤΑΝ, τα βραχάκια με το αίσχος του «Σάββα», προβλήτα για φορτοεκφόρτωση και αποθήκευση αδρανών υλικών, ΠΥΡΚΑΛ, ΠΕΤΡΟΛΑ και κλείνουμε με Ναυπηγεία Ελευσίνας.

Πιάνεται η ανάσα σου μόνο να τα διαβάσεις, όχι να τα ζείς...

Ορισμένοι καμαρώνουν για το Εμπορικό λιμάνι και ονειρεύονται και επέκταση δραστηριότητας για ένα ακόμη «success story». Μας κρύβουν όμως ότι όλα τα containers έχει συμβολαιοποιηθεί να διακινούνται από τον Πειραιά και ότι εδώ διακινούνται μόνο χύδην φορτία και φορτία σε παλέτες. Στην καρδιά του οικιστικού ιστού της Ελευσίνας διακινούνται χύδην φορτία.  Και δεν φθάνει αυτό, ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας (ΟΛΕ) έχει στην ευθύνη του όλες τις ακτές πλην αυτών που βρίσκονται μπροστά στις μεγάλες βιομηχανίες και ονειρεύεται νέες δραστηριότητες που θα του φέρει έσοδα!

 

Τι πρέπει να απαιτήσουμε για τις ακτές;

 

·         Ο ΟΛΕ να κρατήσει στη ευθύνη του μόνο το Εμπορικό Λιμάνι, το οποίο, θεσμοθετημένο μόνο για χύδην φορτία, πρέπει ΑΜΕΣΑ να απομακρυνθεί από την καρδιά του οικιστικού ιστού και να μεταφερθεί είτε δυτικότερα στην ακτή της ΠΥΡΚΑΛ όπως παλαιότερα είχε προταθεί είτε ανατολικότερα στον κόλπο της Ελευσίνας, μετά τα όρια του Δήμου Ελευσίνας. Να ελευθερωθεί ΤΩΡΑ η έκταση του Εμπορικού Λιμανιού από δραστηριότητες φορτοεκφόρτωσης και αποθήκευσης. 

·         Να απομακρυνθούν ΑΜΕΣΑ όλες οι ρυπογόνες δραστηριότητες απ’ την παραλία (διαλυτήρια Μπακόπουλου, επισκευαστική βάση σκαφών Λιμενικού Σώματος κλπ στον ανατολικό τομέα, διαλυτήρια Σάββα, φορτοεκφορτώσεις και αποθήκευση αδρανών κλπ στον δυτικό τομέα) και να μη διακινούνται φορτία εκτός Εμπορικού Λιμανιού, όπως γίνεται σήμερα στα «μουλωχτά» από το λιμάνι στη γωνία του «Κρόνου».

·         Η παράκτια ζώνη, πλην λιμενικών εγκαταστάσεων (εμπορικό λιμάνι και λιμάνια σκαφών αλιείας και αναψυχής), όχι μόνο να μην εκποιηθεί ή να δεχθεί νέες δραστηριότητες, αλλά να αποδοθεί στον Δήμο Ελευσίνας, και να εξωραϊστεί για χρήση από για τους κατοίκους, για κοινόχρηστες και κοινωφελείς λειτουργίες.

·         Να προστατευτούν και να αναδειχτούν οι υγροβιότοποι της παραλίας (εκβολές Σαρανταπόταμου, Σούρες).

 

Η ΠΑΡΑΛΙΑΚΗ ΖΩΝΗ

Δεν φτάνει που έχουν καταλάβει τις ακτές μας, δεν μας έχουν αφήσει καν παραλιακή ζώνη.

Είτε σαν συνέχεια των δραστηριοτήτων στις κατειλημμένες ακτές είτε σαν διευκόλυνση αυτών των δραστηριοτήτων, δεν έχουμε καν παραλιακή ζώνη, δηλαδή διαφυγή της πόλης προς την ακτή. Για να μην απαριθμήσουμε πάλι καταλήψεις και βρωμιές, επισημαίνουμε μόνο ότι ακόμη και ο Δήμος Ελευσίνας έχει καταλάβει παραλιακή ζώνη με το ΚΔΑΥ, προφανώς γιατί συνάδει με το γειτονικό χάλι του «Σάββα» ή επιμένει σε «αξιοποίηση» χώρων παλαιών εργοστασίων από ιδιώτες, μεγάλους και μικρούς.

Αλλά και 2 έρημα πάρκα στη Δραγούμη και Κανελλοπούλου, από τους ελάχιστους ελεύθερους χώρους πρασίνου στην πόλη μας, τα διαχειρίζεται ο ΟΛΕ και πάλι με κριτήριο πόσα έσοδα θα έχει.   

 

Τι πρέπει να απαιτήσουμε για την παραλιακή ζώνη;

 

·         Η παραλιακή ζώνη που δεν έχει οικοδομηθεί, όχι μόνο να μην εκποιηθεί ή να δεχθεί νέες δραστηριότητες, αλλά να αποδοθεί στον Δήμο Ελευσίνας, και μαζί με αυτήν που κατέχει ο Δήμος (πχ ΚΔΑΥ) να εξωραϊστεί για χρήση από για τους κατοίκους, για κοινόχρηστες και κοινωφελείς λειτουργίες.

·         Να διασωθούν και να δοθούν για επανάχρηση με πολιτιστικό περιεχόμενο τα ιστορικά βιομηχανικά κτίρια (ΚΡΟΝΟΣ, βερνικοχρωμείο ΙΡΙΣ, ΒΟΤΡΥΣ, ΕΛΑΙΟΥΡΓΙΚΗ κλπ).

·         Να βρεί διέξοδο ο Αρχαιολογικός χώρος στην παραλία μέσω του νέου Μουσείου που έχει προταθεί στο χώρο του ΕΛΑΙΟΥΡΓΕΙΟΥ.

·         Να απομακρυνθούν δραστηριότητες που παράτυπα ή και παράνομα εγκαταστάθηκαν στην παραλία, όπως το JUMBO κλπ.

·         Το εργοστάσιο του ΤΙΤΑΝ αποτελεί από μόνο του ένα ειδικό κεφάλαιο, αφού οι δραστηριότητές του (παραγωγή, αποθηκευτικοί χώροι, φορτοεκφορτώσεις, λιμενικές εγκαταστάσεις) αποκόπτουν ουσιαστικά τα υπό ανάπλαση παλαιά λατομεία και το Δυτικό Νεκροταφείο με τον κυρίως Αρχαιολογικό χώρο (Τελεστήριο και λοιπά σχετικά με τα Ελευσίνια Μυστήρια). Δεν είναι δυνατόν να συνεχίσει να πνίγεται ο λόφος των Αρχαιοτήτων, που δεν είναι μόνον το Ιερό και η Ανατολική πλευρά, είναι και η Δυτικά πλευρά που καθόλου δεν έχει ανασκαφεί.

·         Να ανοίξει επί τέλους ΑΜΕΣΑ, για ελεύθερη πρόσβαση, ο δημόσιος παραλιακός δρόμος  μέσα απ’ τις εγκαταστάσεις του ΤΙΤΑΝ.

·         Η ειλημμένη απόφαση για παύση της παραγωγικής δραστηριότητας του ΤΙΤΑΝ μέχρι το 2017 πρέπει να συνοδευτεί και από την ταυτόχρονη παύση φορτοεκφόρτωσης οποιουδήποτε χύδην φορτίου στις σημερινές λιμενικές εγκαταστάσεις του ΤΙΤΑΝ και να εξυπηρετηθεί το εργοστάσιο από το νέο εμπορικό λιμάνι. Επίσης να παύσει οποιαδήποτε υπαίθρια αποθήκευση χύδην υλικών στην περιοχή του ΤΙΤΑΝ και να ενοποιηθεί ο χώρος των παλαιών ανενεργών λατομείων και του Δυτικού Νεκροταφείου με τον Αρχαιολογικό χώρο. Έτσι κι αλλιώς η άδεια λειτουργίας για τις σημερινές δραστηριότητες του ΤΙΤΑΝ λήγει την 1-3-2017 και δεν πρέπει να ανανεωθεί.

 

Η ΕΛΕΥΣΙΝΑ, η πόλη που ονειρευόμαστε, πρέπει να έχει ελεύθερες ακτές και ελεύθερη παραλία, σε όλο το μέτωπο του οικιστικού ιστού και του Αρχαιολογικού χώρου, από το Καλυμπάκι έως τη Βλύχα, με εξαίρεση τα λιμάνια σκαφών αναψυχής και αλιέων, χωρίς οποιαδήποτε διακίνηση φορτίων σε αυτήν την έκταση. Ένας τέτοιος σχεδιασμός ούτε μπορεί να γίνει αλλά ούτε πολύ περισσότερο να υλοποιηθεί από τη σημερινή Δημοτική Αρχή.

Εμείς και μπορούμε και θέλουμε.
 
του Ηλία Μοναχολιά

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου